Çinli elektrikli araç üreticisi BYD, satış hedeflerini küçülterek büyümesini yavaşlattı. Şirketin 2025 için belirlediği hedef, analistlerin öngörülerinin altında kaldı; satış hedefi bir anda düşürüldü ve yeni rakamlar önceki planlardan belirgin şekilde geride kaldı. BYD, Mart ayında 5,5 milyon satış hedefi koyduktan sonra bu rakamı birkaç kez aşağı yönlü revize etti ve en son açıklanan hedef >4,6 milyon olarak belirlendi. Bu seviye, geçen yıla göre yalnızca %7’lik bir artışı temsil ederek 2020’den bu yana görülen en zayıf büyümeyi işaret ediyor.
Fiyat savaşlarıyla boğuşan BYD, artan rekabetin baskısını daha görünür kılıyor. Geely Auto ve Leapmotor gibi rakiplerle sürülen fiyat rekabeti, BYD’nin karlılığını da zora sokuyor. Şirketin en son çeyrek sonuçlarına göre kârında %30’luk bir düşüş kaydedildi; bu, üç yıldan uzun süredir görülen bir ilk olarak kayda geçti. 4,6 milyon hedefinin Deutsche Bank’ın 4,7 milyon ve Morningstar’ın 4,8 milyon öngörülerinin gerisinde kaldığı belirtiliyor. Bu yılın ilk sekiz ayında BYD, hedeflenen satışların yalnızca %52’sini gerçekleştirebildi.
Üretimdeki yavaşlama da dikkat çekiyor. BYD, geçmişte çoğunlukla kendi bünyesinde maliyet avantajı elde etmesiyle öne çıkan bir marka olarak, Çin pazarında satışların yaklaşık %80’ini gerçekleştirmesiyle biliniyordu. Ancak artan fiyat rekabetinin etkisiyle üretimdeki hız düşüşleri ve kapasite artış planlarının ertelenmesi, firmanın büyüme zeminini daraltıyor. Haziran ayında Reuters tarafından aktarıldığına göre, Çin’de bazı fabrikalar üretim hızını düşürdü ve kapasite artış planlarını erteledi. Ekonomik modellerin, özellikle 150 bin yuanın (yaklaşık 21 bin dolar) altında olan segmentlerde, satışlar Temmuz 2024’e göre %9,6 geriledi.
TESLA’ya da etki sürüyor. BYD’nin karşılaştığı zorluklar yalnızca kendi içinde sınırlı kalmıyor; Tesla da satışlarda düşüş yaşıyor. Avrupa pazarındaki tescil rakamlarında belirgin gerileme gözlemleri yapılıyor. Fransa’da Ağustos 2024’e göre tesciller %47,3 azaldı; o dönemde genel otomobil pazarı ise %2,2 büyüdü. İsveç’te düşüşler %84’ü buldu, Hollanda %50, Danimarka %42 ve İtalya %4,4 kaydedildi. Norveç, İspanya ve Portekiz ise bu düşüşten etkilenmeyen birkaç istisnadan oldu.